top of page

- Jeg skal bli matredder, ass!

reklame// Dette året har vi fått støtte fra Kavlifondet til å reise rundt på ungdomsskoler i Oslo-området for å spre budskapet om matredding. Vi har laget et skoleopplegg for elever på 9.trinn som har mat og helse, med mål om å motivere elevene til å bli matreddere. Hittil har det vært stor suksess!

Populært: Bananpannekaker falt godt i smak hos de fleste!

Opplegget gir elevene kunnskap om matsvinn i sammenheng med bærekraft, samt kompetanse i hvorfor og hvordan bli en matredder. Målet vårt er å gi elevene kompetanse de selv kan praktisere i egen hverdag.

Fra skepsis til matglede

Fem ungdomsskoler har per dags dato fått testet skoleopplegget vårt. Elevene har vært både skeptiske og kunnskapsrike, men likevel villige til å lære. Flere har blitt store i blikket av å høre nye fakta. Eksempelvis ble mange overrasket over at egg kan holde månedsvis over dato og at brune bananer faktisk er gode å spise.

- Jeg hadde aldri trodd at de bananene kom til å smake såå godt! Men nå vet jeg det til neste gang, sa flere elever. Dette viser hvor viktig det er å spre kunnskap og skape bevissthet! Vi opplever at dette er en perfekt aldersgruppe å «dytte litt i».

Fra overskuddsmat til måltid: Elevene får teste matredding i praksis.

Elevene har også fått testet matredding i praksis. I forkant av skolebesøkene har vi oppfordret lærerne til å høre med nærbutikken om å få overskuddsmat. Dette har vært brød, datovarer, frukt og grønt, som butikken egentlig skulle kaste, men som fortsatt har vært helt fin å spise. Av dette har elevene tryllet frem mye godt. Alt fra bananpannekaker til kreative smoothies og krutonger. På denne måten har elevene fått lære flere ting på en gang. De har fått lære å bruke sansene, samt hvordan redde mat med «skjønnhetsfeil».

Kreativ matredding: Overskuddsmat trylles om til fargerike matredder-smoothies.

Viktigheten av å involvere elevene i matlagingen Til tross for både datoskrekk og skepsis til myk frukt og brune bananer, har maten blitt populær når den har kommet på bordet.

- Dette fikk øynene mine skikkelig opp. Tenk at mye av dette kunne blitt kastet! Det ble jo sykt godt! Takk og lov for at vi reddet det" ble det blant annet sagt. Slike gullkorn gjør oss så glad! En tendens har vært en skepsis i forkant av matlagingsøkten, men at skepsisen endres når de får lage og smake på maten. Vi tror dette handler om at elevene får praktisert matreddingen. De blir involvert og får eierskap til maten. Et tydelig tegn på hvor viktig det er at elevene får overført kunnskap til praksis!

Tid for mat: 9.klassingene ved Fagerborg skole er klare for å nyte et matreddermåltid!

Det gjør oss svært optimistisk at skepsis faktisk kan endres til matglede. Skolebesøkene har rett og slett fått oss til å kjenne på at det vi gjør er av betydning. Det varmer hjertet å høre gullkorn som "jeg skal bli matredder, ass" når besøket er over. Jeg glemmer heller ikke skolebesøket hvor elevene «kranglet» om hvem som skulle få med seg de siste krutongene i matboksen!

Mange skolebesøk fremover

Egentlig skulle vi besøke mange skoler fremover, men siden Corona-viruset har stengt ned det meste i landet så utsetter vi selvsagt all vår skoleaktivitet. Vi håper å komme sterkt tilbake til høsten med skolebesøk i Oslo, men også mange andre steder rundt om i landet. Jeg gleder meg veldig til denne spennende reisen. En stor takk til Kavlifondet som gjør det mulig for oss å gjennomføre disse skoleoppleggene. Vi er utrolig takknemlig for støtten dere gir!

MATREDDER TIPS

#1 

Bruk sansene og ikke heng deg opp i datomerkingen. Lukt, smak og bruk!

 

#2

Ha en fast restedag i uken. Vi har restetorsdag. 

 

#3

Lag deilig lunch av middagsrestene. Plutselig dukker de andre på skolen, studiene eller arbeidsplassen opp med rester i matboksen også. Da har du påvirket positivt!

bottom of page