top of page

Vi må produsere mindre brød

Matsjokket på NRK ga oss et skikkelig brødsjokk. Vi kaster 105 millioner brød i Norge hvert år. Coop legger skylden på oss forbrukere. Deres undersøkelser viser nemlig at vi forbrukere ønsker ferskt brød fra klokken 7 om morgenen til 23 om kvelden. Men gjør vi virkelig det?

Jeg har de to siste årene jobbet som matredder og leder av folkebevegelsen Spis opp maten. Flere ganger har jeg prøvd å utfordre dagligvarekjedene når det gjelder brød. Hvorfor skal de ha fem ulike sorter brød tilgjengelig i butikk til sent på kveld? Det fører til mengder av svinn. Dagligvarekjedene sier at det er vi som forbrukere som krever det. De har nemlig gjort en spørreundersøkelse som tydelig viser at forbrukerne krever dette. Men når jeg spør mine 60 000 følgere på Instagram så får jeg et annet svar. De bevisste matredderne krever ikke at dagligvarehandelen skal ha ferskt brød til enhver tid. Betyr dette at svaret endrer seg etter hvilken «menighet» man spør?

Hvordan kan vi klare å få alle forbrukerne og dagligvarekjedene til å spille på lag slik at vi reduserer det vanvittige svinnet?

Jeg utfordrer dagligvarehandelen til å teste ut følgende. Dere må tørre å kommunisere direkte med oss forbrukere i butikk og andre kanaler. Nå skal vi sammen redusere svinnet! Tiltak for reduksjon av brød er følgende. Sett opp et skilt som plasseres bak alle brødene i butikken. Når siste brødet av en brødsort er utsolgt så kommer det opp et skilt: «Beklager, vi er utsolgt for dette brødet, men du kan velge et annet brød eller gå i frysedisken og finne både frosne rundstykker og brød. Vi har også et godt utvalg av knekkebrød, polarbrød, lomper med mer. Her på denne butikken ønsker vi å redusere matsvinn. Sammen er vi matreddere.»

Hvordan tror dere folk hadde reagert da? Jeg tror jammen de hadde blitt stolt over butikken sin og dermed bygget et forhold til butikken som gjør at de kommer tilbake. I dag virker det som dagligvarebransjen er livredd for å miste kunder om ikke de har alle varene på plass til enhver tid. Men så lenge vi kunder får informasjon om hvorfor det er tomt for varen, så er det lettere å forstå. En helt fersk undersøkelse fra IPSOS viser også at 9 av 10 forbrukere mener at fryste bakervarer kan være med og redusere matsvinnet. Ikke bare i butikken, men også på hjemmebane. Selv har vi alltid fryste rundstykker tilgjengelig. De tines om morgenen og lages til matpakker. Grunnen til at vi gjør dette er at vi raskt minsket brødsvinnet på hjemmebane med denne lille løsningen. Her er det altså muligheter for at vi kan hjelpe hverandre til å redusere svinnet.

Nøkkelen handler om å tørre å kommunisere budskapet om matredding i dagligvarebutikkene og trolig å produsere mindre mengder brød i bakeriene. Kanskje vi til og med må se på butikktettheten? På en øy utenfor Bergen med 6000 innbyggere er det seks dagligvarebutikker. Nesten side om side. Alle skal ha fem sorter ferskt brød til sent på kveld. Det må jo bli brødsvinn av det. La oss stoppe å legge skylden for matsvinnet på hverandre. La oss heller finne konstruktive løsninger. Hvem er første butikk til å teste ut mitt forslag?21

MATREDDER TIPS

#1 

Bruk sansene og ikke heng deg opp i datomerkingen. Lukt, smak og bruk!

 

#2

Ha en fast restedag i uken. Vi har restetorsdag. 

 

#3

Lag deilig lunch av middagsrestene. Plutselig dukker de andre på skolen, studiene eller arbeidsplassen opp med rester i matboksen også. Da har du påvirket positivt!

bottom of page