Tøm kjøleskapet før ferie

Skoleferien er i gang og mange skal reise bort i ferien. Noen skal gjerne flytte - fra et studiehjem til et annet. Da er det viktig å spise seg ut av kjøleskapet! Her får du ti matreddertips før ferien.

HVORDAN SER DET UT I DITT KJØLESKAP? Her er vi i full gang med å spise oss ut av kjøleskapet før ferie. Men se øverste hylle, to brunost!! Hvordan klarte vi det? Jeg lover at de skal spises opp.

Hver og en av oss kaster i snitt 42,6 kg spisbar mat i året. Det er store mengder. La oss ha fokus på å redusere svinnet også nå som det går mot ferietid for de fleste.

Smarte studenter I fjor var det noen studenter som kontaktet meg før ferien fordi de hadde masse tørrmat i skapet som de ikke fikk med seg på flyttelasset. De laget en gratis annonse på finn.no og de var sjokkert over hvor fort det gikk så var all maten reddet!

Spør familie eller naboen Jeg pleier alltid å samle sammen det vi ikke får spist opp før ferien og gi det til mine foreldre. De er alltid glad for å redde litt mat når vi skal reise. Om ikke du har familie i nærheten så kan du ringe på til naboen og høre om de vil være matreddere. Dette sitter nok litt langt inne for en del å gjøre, men jeg er helt sikker på at de aller fleste bare blir glad for litt mat på døren. Dessuten er det jo gjerne ting som du ikke pleier å kjøpe. Det kan betyr helt nye smaksopplevelser!

Spis opp maten sine TI MATREDDERTIPS før ferien: 1. Få skikkelig oversikt over kjøleskap og frys helst en uke før du skal reise bort. Hva har du av mat? Planlegg middager frem til avreise. Bruk opp mest mulig av det du har.

2. Lag et skilt i kjøleskapet: Må spises snart - dette skiltet kan du selvsagt ha hele året, men ekstra effektivt før ferie. Det som er i hyllen med skiltet må du spise opp fordi det nærmer seg dato og det nærmer seg ferie! 3. Har du plass i frysen? Da kan du lage en gryte eller to av grønnsaker som du ikke får spist opp før ferien. Tenk så godt å komme hjem fra ferie til ferdig mat i frysen! 4. Har du meieriprodukter du ikke får drukket eller spist opp? Husk at det kan fryses ned om du har plass i frysen. Yoghurtrester kan helles i isbitbeger og fryses. Deilig å ta frem igjen senere og bruke i smoothie.

BRUK FRYSEN: Har du fryseboks så husk at både meierivarer, urter, sauser og masse mer kan fryses ned.Foto: Christin Eide

5. Alt av frukt kan kuttes i biter og legges i bokser i frysen. Perfekt til smoothie ved en senere anledning.

6. Få noen du kjenner til å passe krydderplantene mens du er borte. Får du ikke "barnevakt" til krydderplantene? Da kutter du dem opp, legger i et isbitbrett og heller nøytral olje over. Da kan du ta frem en isbit eller to når du trenger litt krydder i en suppe eller gryte etter ferien. Da får du spist opp hele planten og slipper å kaste noe.

7. Mat du ikke får spist opp eller frosset ned kan du samle i et bærenett og ringe på til naboen. Noe de vil ha? Eventuelt høre med familiemedlemmer. Noen som vil være matreddere?

8. Skulle du ha alt for mye mat i kjøleskapet, ingen plass i frysen og ingen i nærheten å gi den til, da legger du ut en annonse på finn.no. Gratis mat gis bort! Da gleder du noen andre :-)

9. Inviter venner til restefest uken før du skal dra. Får dere ikke spist opp alt så gir du vennene dine med seg noen bokser med mat når de går. Da har dere kost dere og du har fått spist opp maten du ellers ikke ville klart å ta vare på.

RESTEFEST: Dette er en slager. Klarer du å arrangere det i innspurten før ferie? Jeg lover, det blir en minnerik kveld. Foto: Christin Eide

10. Har du for mye mat i kjøleskap og frys før denne ferien så håper jeg du lærer å planlegge bedre til neste ferie. Vi lærer av alt og kan alltid bli bedre matreddere!

God sommer!

MATREDDER TIPS

#1 

Bruk sansene og ikke heng deg opp i datomerkingen. Lukt, smak og bruk!

 

#2

Ha en fast restedag i uken. Vi har restetorsdag. 

 

#3

Lag deilig lunch av middagsrestene. Plutselig dukker de andre på skolen, studiene eller arbeidsplassen opp med rester i matboksen også. Da har du påvirket positivt!

© 2023 by Salt & Pepper. Proudly created with Wix.com