Forbrukerne føler seg lurt
Flere og flere forbrukere ønsker å leve mer miljøvennlig og gjøre små og store grep i hverdagen for å leve grønnere. Men når det viser seg at måten vi kildesorterer enkelte varer på er feil, fordi produsentene har villedet, da føler vi oss lurt!
Skribent Olav Brostrup Muller har et godt innlegg på NRK Ytring som heter "Å slukke branner med plast". Der skriver han blant annet: - Er det noe denne sommeren har lært oss, så er det at ingenting annet enn en radikal endring av livene våre vil nytte.
Mange er ikke klar til en radikal endring ennå. De vet ikke engang hva de skal gjøre for å leve mer miljøvennlig. Men de begynner å skjønne at noe må gjøres. Da er kildesortering ofte det første som popper opp at man i hvert fall skal bli bedre på.
Kildesorterer med iver Vi kildesorterer med iver og håper og tror at det vi kaster i de ulike avfallstypene skal gjenbrukes på riktig måte. Selv har jeg tidligere jobbet 14 år i renovasjonsselskapet BIR AS. Derfra har jeg mye kunnskap om avfallstyper. Det har irritert både meg og mine kollegaer at noe av emballasjen som sorteres er merket feilvisende. Dette er det stilt spørsmål ved, uten gode svar. Chipsposene, kaffeposene og nøtteposene er noe av det vi har vært frustrert over. Disse produktene har ofte plast på utsiden og aluminium på innsiden (gjelder ikke alle!). De er merket med at de skal i plastemballasjen når de er spist eller drukket opp, men sannheten er at de ikke blir gjenvunnet til ny plast. Det er ikke mulig å få aluminiumen bort fra plasten. Dermed er disse produktene restavfall. Hvorfor står det plast eller mykplast på dem da?
Folk tvilte på meg Jeg laget flere storyer på Instagram om dette i vår (@spisoppmaten). Folk så hva jeg skrev, men mange trodde ikke det de leste. - Det står jo på pakken at den skal kastes i plastemballasjen. Da må jo det være rett? Jeg forstår godt at folk tvilte på mine uttalelser.
Men flere fikk opp øynene da Kari-Lill Ljøstad, markedssjef i Grønt Punkt (de som har ansvaret for å hente inn plastemballasjen fra kommunene og sørge for at den gjenvinnes) var på TV Norge sitt program "Praktisk info" med Jon Almaas. Der var kildesortering på agendaen. Ljøstad viste frem en chipspose med aluminium på innsiden og fortalte at den skal i restavfallet selv om den er merket med plast.
Hvem skal få til endring da? Endelig tenkte jeg. Nå blir det en endring. Jeg kontaktet derfor Grønt Punkt i juni og spurte hva som nå skjer. Har de snakket med produsentene og sørget for endring? Svaret jeg fikk var at dette ikke er deres ansvar. Produsentene merker som de vil. Det er ikke Grønt Punkt sitt ansvar å kontrollere. De forholder seg til sin oppgave. Men om ikke de skal si ifra, hvem skal da gjøre det? Grønt Punkt har nok diskutert dette internt tidligere. Nå lovet administrerende direktør Jaana Røine meg at de skulle ta det opp igjen og de skulle gi meg en tilbakemelding.
Tilbakemelding kom aldri. Men denne uken tok min gamle arbeidsplass BIR (heia, heia!) opp saken i Aftenposten. Mange leste "Trodde du disse skulle kastes i plastavfallet? Det er feil!" Folk ble sjokkert. Her sorterer vi avfallet etter å ha lest veiledning på produktet, men så er det ikke korrekt det vi blir opplyst til å gjøre? BIR mener som meg at nå må produsentene se sitt ansvar og gjøre noe. Ifølge Grønt Punkt er ting på gang. Men svar om hvor de er i prosessen har jeg ikke fått.
Sinte forbrukere Jeg opplever "storm" på @spisoppmaten på Instagram nå fordi folk føler seg lurt. Folk flest er forbrukere. Bevisste forbrukere. Så kjære produsenter, nå må dere ta tak. Dere må merke emballasjen riktig og sørge for at emballasjen er så miljøvennlig som mulig. Hvorfor må det brukes to ulike emballasjetyper som ikke kan skilles fra hverandre? Er vi ikke kommet lenger enn det i 2018?
Mange lurer også på om kartonger med aluminiumsfolie på innsiden er restavfall. Det er de ikke! I vannbad klarer man å skille pappen fra aluminiumsfoliet. Men det klarer man altså ikke med plast som er satt sammen med aluminium. Dette vet jeg etter alle mine år i avfallsbransjen. Men det er egentlig ikke kunnskap forbrukerne skulle trenge. Det skal være lett å kildesortere. Da må produsentene legge til rette for det og noen må passe på at informasjonen som går ut er korrekt.
Tilbake til innlegget til Olav Brostrup Muller. Han skriver at noe radikalt må skje med hvordan vi forbruker. Hver og en av oss kaster i dag mer enn 430 kg avfall i året. Det må ned. Skal vi få forbrukerne med til innsats så må vi i hvert fall veilede rett. Hvis ikke de små tingene i hverdagen blir korrekt, hvordan skal vi da motivere folk til enda større innsats?
Akkurat nå er det full forvirring, forbrukerne mister troen på emballasjeprodusentene. Det er ikke bra. Hjelp oss å leve miljøvennlig. Ok?