top of page

Matbransjen velger ny datomerking

I dag kom Matvett med nyheten om at store deler av matbransjen har blitt enige om å endre datomerkingen på deres produkter. Strålende at alt nå blir merket, men trist at de ikke vil bruke "Best før, men ikke dårlig etter" som har blitt innarbeidet i de tusen hjem. Hos oss er det to skuffede barn.

Den nye merkingen som nå kommer er "Best før, ofte god etter". Her i huset sa 12 åringen kontant; - Ofte god etter stemmer jo ikke! Maten er alltid mulig å spise eller drikke etter dato. Er melken sur så går den i vaffelrøren. Er hvitosten muggen så skjærer vi det bort! Skal de endre på datomerkingen nå, men det går jo ikke an? Alle bruker jo "Best før, men ikke dårlig etter"!

Disse ordene kom fra hjertet til Matilde. Jeg ble rett og slett litt lei meg. "Ikke dårlig etter" er innprentet hos barna, de viktigste matredderne blant oss. De forstår ikke hvorfor de voksne må endre på noe som de selv digger og forstår.

Q-meieriene beholder sin merking Q-meieriene hørte på forbrukerne og var de første som endret datomerkingen i april i fjor. De velger å fortsette å høre på forbrukerne og beholder derfor "Best før, men ikke dårlig etter" på sine produkter. Det liker vi.

- Takket være norske forbrukere har nå den lille utfordreren Q-meieriene fått med seg flere til å endre datomerkingen! Vi håper så mange som mulig vil innføre tilleggsmerkingen for å redusere matsvinn, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding fra Q.

Sammen om et nytt symbol Merkingen "Best før, ofte god etter" er det aktørene selv som har bestemt. I desember 2017 utførte Q-meieriene en undersøkelse knyttet til datomerkingen. Den viste at 9 av 10 hadde en god og korrekt forståelse for ordlyden i "Best før, men ikke dårlig etter". Taggen #ikkedårlig etter blir også brukt av svært mange i sosiale medier. Fortsett med det!

At store deler av matbransjen nå er blitt enige om merking, betyr i hvert fall at de har hørt på oss forbrukere og funnet ut at en forklarende datomerking er viktig for å redusere matsvinn. Det er også bra at aktørene går sammen om et nytt symbol med "Se, smak, lukt". Det har hele tiden vært vår kampsak at matprodusenter og aktører må merke produktene sine bedre enn i dag. På mange produkter ville vi hatt bort hele datomerkingen, men det er dessverre ikke så lett.

Forbrukerne kan påvirke Fortsett å snakke om ikke dårlig etter, fortsett å bruke #ikkedårligetter, fortsett å bruke sansene og fortsett å redusere matsvinnet. Det er nemlig det det hele handler om! Vi står sammen i kampen mot matsvinn. Herlig at forbrukerne kan påvirke de store aktørene! Bare så synd at de ikke ville høre på oss hele veien denne gangen.

P.S: Lurer du på hvem Matvett er? De er næringslivets satsning på å forebygge og redusere matsvinn i verdikjeden og eies av NHO Mat og Drikke, Dagligvareleverandørenes forening, Dagligvarehandelens Miljøforum og NHO Reiseliv. Østfoldforskning er ansvarlig for kartleggings- og analysearbeidet i Matvett. Arbeidet støttes økonomisk også av Klima- og miljødepartementet, Landbruks- og Matdepartementet, samt flere andre departementer. Pressemelding fra Matvett Pressemelding fra Q-meieriene

MATREDDER TIPS

#1 

Bruk sansene og ikke heng deg opp i datomerkingen. Lukt, smak og bruk!

 

#2

Ha en fast restedag i uken. Vi har restetorsdag. 

 

#3

Lag deilig lunch av middagsrestene. Plutselig dukker de andre på skolen, studiene eller arbeidsplassen opp med rester i matboksen også. Da har du påvirket positivt!

bottom of page